måndag 16 maj 2016

Veckans tema: Kost


Reversera Typ 2 Diabetes

Kommande veckor kommer jag att försöka hålla ett specifikt tema per vecka. Under veckans gång kommer jag rekommendera appar, recept, podcasts och annat roligt.

Den här veckan börjar med en kombinerad videoklipp och app-rekommendation:
Appen (tillgänglig på alla plattformar) TED-Talks. Kanske en av de bästa apparna i världen.
Videoklippet, som är från TED, presenterar forskning kring hur Typ 2 Diabetes kan reverseras genom att ändra våra matvanor (och ignorera konventionella kostråd!?).

Det är just detta som kommer bli veckans tema. Matvanor. Det är så jäkla intressant hur viktig maten vi stoppar i oss är och hur mycket det påverkar våra liv. Trots detta uppmärksammas det väldigt lite. Just matvanorna alltså, övervikt, ätstörningar och sånt där, det uppmärksammas mycket. Men direkta lösningar ser man sällan. Återigen ser vi fenomenet att tillgänglig kunskap inte används trots att nivåer av ohälsa ökar lavinartat (skrev en del om det i Inlägg #1).

Jag tänker att videoklippet blir en introduktion till den här veckan. Imorgon rekommenderar jag en app som jag använt mycket det senaste året. Onsdag blir det ett längre inlägg om den research jag gjort kring matvanor. På torsdag blir det nog tips på recept, möjligtvis nått roligt lifehack.
Till helgen kommer det ett inlägg med några podcasts-rekommendationer och även ett inlägg om min personliga erfarenhet av hur matvanor kan förändra ens vardag. Ges tid vill jag gärna hinna skriva om ett begreppet "strategiska matvanor" ur ett HR-perspektiv.




Lämna gärna feedback via Instagram: filipkillander
Eller via facebook, snapchat eller twitter. Mitt användarnamn är filipkillander överallt.
Feedback, frågor och förslag, ALLT är verkligen välkommet. Den här bloggen är lika mycket din som den är min.

Ha en härlig vecka!