söndag 20 november 2016

7-dagars fasta (men det är inte över än)

Vecka 3
14 nov - Måndag
Fasta 24h. Inga problem alls. Knappt tänkt på det alls faktiskt. Imorgon kan jag tänka mig att det kommer bli lite jobbigare. Men just nu är det förvånansvärt enkelt. 

15 nov - Tisdag
Vaknade upp kände lite korr i magen, verkligen minimalt. Sedan borta igen. Jag tror att min sömn räddar mig väldigt mycket. Det känns i skivande stund väldigt enkelt fortfarande. 
Nu är det runt lunch och det är fortfarande inte svårt. Jag känner i magen att jag inte ätit, men kan samtidigt känna mig ”mätt”, eller full i magen. Kan vara att jag precis druckit 1l vatten. Men överlag har den här fastan varit förvånansvärt enkel. Jag tror det kan ha mycket att göra med sömnen, men framförallt hur bra jag ”kom in” i fastan. I helgen åt jag riktigt rikligt med fett och rörde på mig mycket. Detta ger ju till konsekvens att jag kommer djupt in i ketos direkt. Vilket jag tror gör fastan enklare + gör min sömn och humör betydligt bättre! Jag är på fantastiskt humör idag, och varit det sen fastan började. I skrivande stund är jag uppe i 53h. 

16 nov - Onsdag
Vaknade upp, jag drömde om att jag råkat äta mat utan att tänka på det haha. Det var väldigt stressigt att drömma om. Men jag sov gott hela natten enligt sleep cycle. Skönt! Jag har lite kurrande i magen idag, det är lite som dag 2 kändes förra veckan, men idag är jag inne på dag 4. Det är konstigt hur förskjutet det är, men jag klagar verkligen inte! 
Jag har nu slagit mitt rekord och är uppe i 78h av fasta. Jag känner av en tomhet i magen, inte nödvändigtvis hunger faktiskt. Jag har inga problem alls att plugga, jag är lite seg nu på eftermiddagen känner jag. Dock är det mest troligt pga att jag inte varit utomhus idag. Vilket jag inte varit pga att jag har mitt jäkla skavsår så vill låta såret få syra en hel dag för en gångs skull så det kan läka ordentligt. Med det i tanken, att jag inte varit ute, har det varit en oerhört produktiv dag. Heja fasta! 

17 nov - Torsdag 
I skrivande stund har jag fastat i 96h. Inte speciellt hungrig alls, men inatt tog det lite längre tid att somna + att jag vaknade upp vid 23.30 och kunde inte somna om. Kollade två avsnitt Agent Carter på Netflix och somnade sedan om och såg väldigt gott i 3,5h. Eftersom jag sovit så bra de senaste dagarna känner jag mig knappt påverkad av sömnbristen, vilket är skönt. Det påminner väldigt mycket om det jag upplevde tisdag natt förra veckan. Ska bli spännande att se hur det blir kommande natt! 

18 nov - Fredag 
Fasta 120h (Klarar jag denna dagen får jag köpa mig nya prylar på IKEA).
Kände av hungern på morgonen, och även precis innan jag lade mig igår vilket är intressant. Under dagen har det (fram till nu i alla fall) varit väldigt lugnt. Kommer i små vågor men absolut ingenting jobbigt. Inatt sov jag ca 9,5h vilket var väldigt skönt. Speciellt med tanke på hur svårt det var förra natten. I skrivande stund har jag fastat i ca 123h, så mitt minimum-mål är uppnått vilket känns bra. Men jag kommer fortsätta. Målet är ju att klara lika långt till. Fortsätter det vara så här ”enkelt” kommer det inte vara ett problem. Det återstår att se. 

19 nov - Lördag 
Fasta 144h  (Klarar jag denna dagen får jag gå på bio nästa vecka)
Sov bra inatt igen! Kände av hungerkänslor när jag skulle somna igår men idag är det lugnt igen. Jag ska fan klara 10 dagar. Just nu känns det verkligen inte omöjligt. Håller tummarna för att det fortsätter så här! 

20 nov - Söndag
Fasta 168h (Klarar jag denna dagen får jag gå lös på ICA Maxi på tisdag)
En vecka.. Jag har alltså klarat av en vecka av fastande idag. Är inte det helt sjukt egentligen? Att kroppen kan vara utan man i 7 dygn och fortfarande fungera som den ska? Jag har inte varit lättirriterad, jag har sovit bättre än någonsin (i natt fick jag 100% sömnkvalité av Sleep Cycle), jag har kunnat plugga, gå på seminarier och föreläsningar utan problem. Det har känts konstigt - självklart - att gå utan mat så länge. Man märker verkligen hur mycket av den sociala världen som går ut på att dricka eller äta saker. Jag har hållit mig stenhårt till endast vatten, saltvatten (mineralsalt), multivitamintillskott, magnesiumtillskott samt omega 3 tillskott. Det är möjligt. Det är fascinerande hur mycket av människans besatthet av mat som sitter grundat i våra vanor. Eller alltså, missförstå mig rätt - vi hade ju dött ut som ras om vi inte var besatta av att hitta mat, för då hade vi ju dött. Jag menar mer den delade övertygelsen som vi alla har av att vi BEHÖVER mat. Varje dag!! Helst flera gånger varje dag! Jag tänker på hur folk reagerar med förvåning när jag berättar att jag ”bara” äter en gång per dygn. De tycker att det låter lite konstigt och att jag nog är lite konstig. Men tänk er om jag berättade att jag klarade av 7st dygn? ...
Helt ärligt kan jag säga att de första två dygnen var svårast, sen blir det bara enklare och enklare. Men visst känns det knäppt? Den mänskliga kroppen är så fantastisk. Man borde uppskatta det mer. Det vet jag att jag kommer att göra nu i alla fall. Det och mat. Man tar så mycket för givet. Kaffe, thé, läsk, snacks, mat, tilltugg, vin, ost. Allt det där. Nyttiga frön, buljong, kvarg. Det finns så mycket och vi spenderar så mycket av våran tid varje dag på att äta mat, prata om mat, laga mat, handla mat, kolla på TV som handlar om mat, söka runt på internet efter recept om mat. Det märks extra tydligt hos mig själv nu när jag inte får äta. Jag vet inte om jag tänker ovanligt mycket på mat eller om det är så att jag är ovanligt uppmärksam på när jag tänker på mat på grund av fastan. Jag vet inte. Men jag tycker att tanken är himla intressant. Målet är att klara fram till onsdag. 10 dagars fasta. Det känns väldigt nära nu. 
Önska mig lycka till! 


Men jag ska ju erkänna att jag planerar ju en massa matlagning och middagsbjudningar just nu. Det hjälper definitivt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar