fredag 20 maj 2016

Produktivitetstips: Rocketproof Coffee



Kunskap om mat kan spara tid
   De senaste dagarna har vi snackat mycket kring vad som händer i kroppen när man äter kolhydrater. Inlägget igår handlade om frukost och hur man genom förändringar av den kan förbli mer pigg och få färre "dippar". Igår var fokus på att byta bort något i kosten som har en skadlig effekt och på så vis bli av med de negativa konsekvenserna. Till skillnad från igår så vill jag idag fokusera på vad du kan "lägg till". Vad kan du äta eller dricka för att få en positiv och hälsosam effekt. Jag vill ge dig någonting att sträva mot, istället för ifrån. Det är ju så mycket trevligare. 

Fettintag på 80% 
   Ett fettintag på 80% är vad jag skulle rekommendera. Mitt personliga näringsintag utgörs vanligtvis av 79-81% fett, 15% protein och 4-5% kolhydrater. De kolhydrater jag får i mig kommer huvudsakligen från det low-carb bröd jag brukar äta till maten (inlägg #5). Med hjälp av appen Lifesum (inlägg #3) blir mycket enklare för mig att skapa mig en tydlig bild av hur mitt näringsintag ser ut. Utan appen hade jag haft väldigt svårt för det. 
   Jag nämnde inte detta i fördjupningsinlägget i onsdags (inlägg #4), men protein kan också höja ditt blodsocker. Dock krävs det en hel del för att det ska ske, men vissa människor är mer känsliga för det än andra och det kan vara bra att veta det. Kött, kyckling och fisk är grymt. Käka gärna det i lagom mängd och var medveten om att för mycket inte är bra. Även du som styrketränar kan med framgång ta till dig kunskapen att du inte behöver pressa i dig kyckling och broccoli 4ggr per dag för att kunna bygga muskler. Styrketräning är utanför mitt intresseområde men jag lämnar några länkar längre ned i inlägget till dig som är intresserad av det. Länkarna går till bloggare som kan bodybuilding betydligt bättre än mig (1).

Att spara tid
   Ett fettintag av 80% kan vara svårt att nå upp till. Det kräver att samtliga måltider/måltiden man äter under dagen verkligen är laddad med fett. Frukost brukar var det mål som flest har problem att "fettladda". Det vackra med dagens tips är att det funkar lika bra för dig som har problem att äta på morgonen som för dig som älskar att äta mycket på morgonen men som istället lider av tidsbrist pga matlagningen på morgonen. 

Optimeringsrutin   
   Vanligtvis när jag lokaliserat ett område i mitt liv som jag vill effektivisera, förbättra eller på något annat vis optimera är att jag försöker analysera och bryta ned det till problem. För att sedan finna lösningar på det. Efter detta försöker jag "förena" lösningarna. Med det menar jag att jag försöker hitta en lösning som fixar så många av problemen som möjligt. 
Alltså, vad är problemet? Ett lågt fettintag, svårt att höja fettintag, hungrig / inte hungrig på morgonen, tidsbrist, stress, trötthet på morgon och förmiddag osv.
   
   Snabbt upptäcker vi att det finns flera olika problem. Sedan börjar sökandet efter lösningar. Av erfarenhet så vet jag att man lätt kan blii överväldigad av alla lösningar man måste hitta. Anledningen till det är att vi ofta tenderar att se problemen som separata och pga det försöker hitta separata lösningar till dem. Om vi stället försöker se de olika problemen som en samling symptom av ett enda problem och det ibland förändra sättet vi närmar oss problemet. Så vad är lösningen då? Hur kan man lägga till något nytt till sin frukost så man får i sig tillräckligt mycket för att vara mätt, pigg och nöjd fram till lunch? Svaret är Rocketproof Coffee

Recept: Rocketproof Coffee
   Namnet är sagt med glimten i ögat. Det kommer ifrån det amerikanska påhittet Bulletproof Coffee som var en del av rekommendationen igår faktiskt: kaffe med en tesked kokosolja. Enkelt, gott och nyttigt! Jag föll för det redan första gången jag testade det. Namnet Bulletproof tänker jag mig syftar på att kaffet blir tjockare av oljan. Så tjockt att en kula (bullet) inte skulle kunna tränga igenom kaffet. Rocketproof Coffe är slutprodukten som blev efter att jag experimenterat mig fram med bulletproof-konceptet. 

Ingredienser: 20g smör, 20g kokosolja, 4cl grädde, 2 ägg och kaffe
Gör såhär: Mixa alla kalla ingredienser med stavmix eller liknande. Blanda sedan i kaffet. Det räcker att blanda runt det ordentligt med sked, men har du mixern framme så använd den om du vill. Jag brukar göra min i en shaker, då kan man bara skaka den.

  Tips: Ska du dricka detta till frukost så kan du mixa ingredienserna redan kvällen innan och låta stå i kylskåpet. Då slipper du skramla med mixern på morgonen. Ladda även kaffebryggaren redan kvällen innan, kaffe, filtret och vattnet. Föreställ dig känslan att vakna på morgonen och allt du behöver göra är att trycka på kaffebryggarens på-knapp, vänta på att kaffet ska bryggas klart, sedan häller du i kaffet i de mixade ingredienserna. Sedan har du en kaffe/måltid som kommer hålla dig mätt i 5-6 timmar. Om inte detta är ett lifehack så vet jag inte vad som är det! 

   Låter det som väldigt mycket fett? Det stämmer, det är det (därav namnet Rocketproof). Speciellt i början kan det vara lite för mäktigt för den ovane att få i sig. Men receptet är inte hugget i sten. Jag uppmuntrar dig till att experimentera vad du tycker smakar och funkar bäst för dig. Detta gäller även för tidpunkten du väljer att dricka kaffet på. Du kanske inte vill äta något till frukost men tycker det är stressigt med lunch? Kaffet fungerar lika bra som lunch också.

Avslutningsvis
   En Rocketproof coffee innehåller rikligt med fett och även koffein vilket ger den coola och något oväntade effekten att "koffeinkicken" håller i sig längre och mer stabilt. Anledningen till detta vet ni som läste gårdagens inlägg (inlägg #5) om hur kolhydrater, insulin och trötthet hänger ihop. Eftersom en Rocketproof Cooffe i princip inte rör blodsockernivån (speciellt inte jämfört ett glas juice) så inträffar inte den vanliga "förmiddags-dippen" och istället kan du dra fördel av kaffets uppiggande effekt! Dessutom är kaffet oerhört mättande, vilket gör att man vanligtvis brukar äta en senare lunch.

  Smidigt, snabbt, enkelt, nyttigt och billigt. Vad mer kan man begära egentligen? Jag hoppas verkligen att du testar detta och att du får njuta av samma hälsosamma effekter som jag. Har du frågor, funderingar eller allmänt feedback så finns jag på de flesta sociala medier och heter Filip Killander eller filipkillander på dem. Jag är så nyfiken på vad du tycker! 

Ha det fint! 


(1) Länkar: 
http://www.bodybuilding.com/fun/intermittent-fasting-science-and-supplementation.html
http://www.mmsports.se/Artiklar/Kost-och-Halsa/Periodisk-Fasta-for-halsa-energi-och-prestation.html
http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta