måndag 23 maj 2016

Veckans Tema: Sömn

Veckans Tema: Sömn
   Sömn är ett av mina favoritområden av flera anledningar. Främst för att det påverkar allt i mitt liv. Föreställ dig själv hur ditt egna beteende förändrats beroende på hur du sovit. Efter att ha sovit 3-4 timmar under en natt är du inte riktigt lika trevlig som du är efter en natt med 7-8 timmars sömn. 
   Men vad är det som händer när man lider av sömnbrist och vad är sömn egentligen? Vad händer när vi sover och när vi inte sover? Vilka positiva effekter kan vi få genom att sova optimalt? 
   Den här veckan är mitt mål att försöka besvara dessa frågorna samt att komma med förslag och rekommendationer på hur du kan förbättra din sömn. Vidare vill jag även visa hur en ökad sömnkvalitet kan påverka flera områden i ditt liv positivt. Slutligen är mitt mål den här veckan att flagga för vilka faktorer, i vår vardag, som sänker sömnkvaliteten som de flesta individer inte är medvetna om.
   Inläggen de kommande dagarna kommer ha olika fokus. Imorgon blir fokus på sömnkvalitet och mätning av sömn. Onsdag kommer vi fördjupa oss i sömnbrist och vad som händer när vi inte sover ordentligt. Torsdag kommer vi att försöka förstå vad begreppet Sömnhälsa betyder och på Fredag är det begreppet Strategisk Sömn som ska undersökas. Under veckan kommer jag också att försöka få in något/några effektivitetstips och recept.

Rekommenderat klipp från TED: Varför sover vi? 



Det här klippet tyckte jag var himla bra som en introduktion för den här veckan. Russel Foster presenterar olika sätt som man förklara och förstå sömn, vad som händer undertiden vi sover och annat intressant. Det är ett väldigt enkelt och roligt klipp som samtidigt är väldigt informationsladdat. En bra kombination, minst sagt.


Dela gärna med dig av vad du tycker till mig via Instagram, Facebook, LinkedIn eller Twitter. Jag heter Filip Killander på samtliga. Kom ihåg att det är lika mycket din blogg som min. Så säg precis vad du tycker!

Ha en fortsatt trevlig vecka!