lördag 4 juni 2016

Stress och sociala kontaktnät



Varför är vi så stressade idag?
   Vi är idag mer stressade än någonsin tidigare i historien. Men varför? 
   Aldrig förr har vi vetat så mycket om så mycket som vi vet idag. 
   Kanske är det därför vi är så stressade? 
   Möjligt. Men jag tror det finns bättre förklaringar bortsett från de uppenbara stressorerna som t.ex. konstant uppkoppling, deadlines och stressiga miljöer. Jag tror att en förklaring kan vara att stressen är en konsekvens av att vi är väldigt medvetna om vår sociala miljö idag. Vi är så medvetna om vad andra människor gör och inte gör, tycker och inte tycker… Den konstanta uppkopplingen ser jag inte som ett problem. Snarare är det vår inställning till vår omvärld som har blivit ett problem. Vi har under några få decennium gått från att ha koll på ett litet samhälle på landet till att ha koll på hela världen. Problemet tror jag uppstod när vår inställning inte anpassade sig i samma takt. Med inställning menar jag egentligen förhållningssätt. Hur vi förhåller oss till all den information som finns tillgänglig runtomkring oss dygnet runt. Back in the days. Hos våra förfäder för 25.000 år sedan. Fanns det inte så mycket information tillgänglig att förhålla sig till. Men det finns olikheter inom stammen. Vissa hade det bättre än andra. Någon var ledare, de flesta var inte det. Men medlemmarna i ledarens inre cirkel kunde ta del av den makt som ledaren hade. Även fast de inte var ledare själva. Medlemmarna var ihopkopplade med hjälp av ett socialt kontaktnät. Om än ett väldigt litet. 
   Idag har vi hundratals vänner på Facebook, instagram, snapshat och allt vad det är. Men det verkar som om vi har tappat förmågan att glädjas åt andras framgång. I dagens samhälle verkar vi ha glömt att en väns framgång och/eller makt delvis också är vår egen. Istället stressar vi upp oss över hur fin bilden på polarens middag var på Instagram. "Hen är så mycket bättre än mig på att laga mat". Ett fixerat uttalande. Som om det alltid kommer förbi så... 
   Men människan är inte passiv. Människan är aktiv. Vi är inte. Vi gör. Allt du är dålig på idag kan du vara bra på imorgon och vice versa. Men man kan inte vara bra på allt. Därför: kontaktnät! Din vän är bra på det här, du på en annan sak och sådär fortsätter det. Fördelen med att hela tiden matas med bilder om hur bra livet är av dina polare är att förmågorna du har tillgång till (via det sociala kontaktnätet) ökar. Kan det vara mer positivt?

   Jag tror inte att detta är en stor del av förklaringen till den ökade stressen. Men det är definitivt en bidragande faktor. Aldrig förr har vi tänkt så mycket på oss själva. Aldrig förr har vi varit så många människor. Det är en spännande fenomen värt att tänka mer på.

Avslutningsvis
   Jag är väldigt nyfiken på vad du tycker om min blogg! Är det något du gillar speciellt mycket, eller särskilt lite, vill jag veta det så jag kan utvecklas som bloggare! Det är ju lika mycket din blogg som det är min, så säg vad du tycker.
   Jag heter Filip Killander på LinkedIn, Facebook, Twitter och Instagram. Gillar du inte sociala medier får du gärna maila mig om det känns mer bekvämt, fkillander@icloud.com

Hoppas du har en härlig helg!