måndag 6 juni 2016

Tre veckor som bloggare


Veckor av Teman
   Kost, sömn och stress. Tre stora intresseområden i mitt liv som jag älskar att läsa om. Jag gillar att lära mig om dessa områden och att få möjligheten att dela med sig av det till andra är magiskt. Det är svårt att säga vad som är roligast. Att lära sig själv eller att lära andra. En blandning är nog att föredra.
   Att ha ett specifikt tema per vecka, för inläggen, kommer att hända fler gånger men fr.o.m nu kommer jag inte att binda mig till ett tema per vecka.

Panikattacker, inlärningsproblem och psykologi
   Resan till Halmstad gick bra och jag har börjat på mitt sommarjobb som projektledare för Liam's Bar & Café. Liam's är en välbesökt studentbar som ligger mitt i Halmstad. En bar jag startade under sensommaren 2014.
   Att jobba som bartender och samtidigt studera psykologi har alltid varit väldigt roligt. Under min tid som socialpsykologi-student vid Högskolan i Halmstad så jobbade jag under hela studietiden parallelt som bartender. Det var väldigt givande att få gå på en psykologiföreläsning och lära sig om psykologiska teorier som förklarar mänskligt beteende för att sedan få "testa" eller observera hur väl teorin stämde överens med praktiken genom att analysera mina gäster på krogen. Människor är så "nakna" efter några glas. Såklart. Alkohol försämrar vår förmåga att hålla tillbaka impulser vilket förståeligt nog förändrar vårt beteende.
   Men det var inte bara gäster jag analyserade. Främst var det jag själv som var under luppen. Jag slogs under mitt andra år på högskolan mot panikångestattacker, med allt vad det innebär. Så de psykologiska teorierna blev ett sätt för mig att förstå mig själv. Genom att förstå mig själv bättre hoppades jag på att kunna förändra det som då gjorde mig så olycklig. Det tog tid, men bättre blev det. Biblioterapi. Terapi genom kunskap och utbildning.
   Så både mitt och mina kroggästers psyken blev analyserade och jag lärde mig massor. Det tog lång tid för mig att bli bra på att plugga men det praktiska analyserandes boostade verkligen min inlärningsförmåga.
   Ett oväntat område där jag verkligen hade nytta av min socialpsykologiska utbildning var i mitt jobb som chef. Socialpsykologi handlar mycket om gruppteorier. Vilket innefattar organisationer. Så jag pluggade organisationspsykologi, gruppteorier och organisationsförändringar bland mycket annat. Att jobba med personalutveckling föll jag för direkt. Det är nog det roligaste jag vet med mitt jobb. Att få tillhandahålla kunskap och coacha en annan människa för att sedan se hur hen utvecklas. Magi.

   Jag tror att inte att mitt program skiljer sig mycket från andra typer av program. Jag tror att det alltid går att hitta dessa paralleller att dra mellan teori och praktik. Och när man drar dessa paralleller så lär mig sig på ett helt annat sätt. Mycket mer effektivt och definitivt roligare. Ibland kan det säkert kännas svårt att hitta dessa kopplingar. Då ska man nog bara läsa mer. Den som läser, lär sig.