lördag 17 september 2016

DIY Pod-Studio



Do-It-Yourself: Podcast-"studio"

Redan i postproduktionen av avsnitt två (partnervillkor) så kände jag en olustig känsla i magen. Det var någon som inte stämde. Det var något med ljudet.
Trots mina försök att fixa ljudet blev jag aldrig riktigt nöjd. Mina ambitioner med min och Jacobs pod är att det ska vara så bra som möjligt. I början gör man flest misstag, det är bra och det är lärorikt men jag tyckte att den sänkta kvalitén på ljudet var ett steg tillbaka.

Så jag bestämde mig för att skapa en miljö där möjligheterna för bättre ljud var större än de vi hade nu. Nedan kommer ett gäng bilder från min fredagskväll.










1. Letade fram alla verktyg och redskap jag kunde hitta i lägenheten i förhoppning på att jag skulle ha det som krävdes
för att avsluta projektet samma kväll. 



2. Mätte ut hur mycket plats stolar skulle kräva etc. Borrade sedan tre punkter. 2st i väggarna och 1st i taket. På så vis fick jag den härliga kanten som ni ser på bilden. Dessa fästen och vajer är köpt på IKEA! Sedan satte jag fast en stålvajer i mitten av den ena vajern och fäste den i bokhyllans konsol i väggen. Varför ser ni i nästa bild.


3. Nu började jag leta efter saker som kan fånga upp ljud. Detta kändes inte som tillräckligt, men det var en början. Nu såg jag även hur mycket plats vi skulle få vardera. Alldeles lagom!!
FÖRESTEN. ni som lyssnar på avsnitt 1, på skärmen ser ni Loker som vi pratade om, från serien Lie to Me.

4. I syfte att bättre på ljudvallen så adderade jag en ytterligare filt + min yoga-matta... varför inte? 



5. En ytterligare vägg (filt) till studion adderades.

6. Detta är Jacob (ribbans) kontor.

7. Slutligen så hängde jag upp mitt täcke, som fortsättningsvis kommer hänga bakom oss under inspelningarna. Vad tycker ni? En fin liten box va?! Riktigt spänd på att testa den. Då Jacob är i Halmstad i helgen så kommer jag få leka runt med inställningarna idag. Resultatet får ni nästa fredag! 

8. Som ni hörde i avsnitt 2 så är vi inte ensamma i lägenheten. Detta tänker jag är en försiktighetsåtgärd. Fin va?!