måndag 31 oktober 2016

En dagbok i Paris


Bilder, film och lite musik från mina dagar i Paris (24-27okt 2016).
Det är inte ett perfekt bildspel men det är rätt mysigt, tycker jag.


Tre dagar i Paris
Efter att ha fått frågan några gånger tänkte jag dela med mig av min dagbok från Paris. Detta är någonting som vi pratade om och skrattade åt i avsnittet "8. Paris".

Jag laddar upp dagboken helt oredigerad, så ni får läsa precis det jag läste i podden. Detta ger ju att det finns x-antal stavfel och såntdär. Men det kan kanske vara lite spännande tänker jag.

Den här resan blev mycket mer än vad jag trodde den skulle bli. Jag har lärt mig att umgås med mig själv på ett helt nytt sätt. Vilket verkligen känns som en användbar och värdefull egenskap. I paris hade jag aldrig hörlurar med mig när jag gick runt i staden. Vilket gjorde att jag hörde mycket olika ljud, musik och konversationer som jag annars hade varit isolerade ifrån pga ljud. Jag lärde mig att inte känna mig stressad och obehagad av att vara på en krog eller resturang utan att konstant ha min telefon uppe, vilket jag märkte tydligt när jag kom hem till sverige igen. Men mest uppskattar jag förmågan att kunna skratta och le när jag är ensam. Det gjorde jag inte innan, men det gör jag oftare nu. Vilket är himla härligt!

Länkar till podden har ni här:
Du har har iTunes kan lyssna här: iTunes 
Du som har en iPhone: Podcastappen
Du har en Android eller liknande: Stitcher
Du som har en PC/ Vill lyssna via Webbläsare: Soundcloud


Måndag 
  • 15.07. Jag steg på bussen ca 15.02. Hittade inte hållplatsen så cyklade runt som en galning mellan stationerna. Såg bussen av en slump och sprang till den. Bussen hade precis stängt sina dörrar när jag knackade på. Bra flyt! 
  • Väl incheckad och klar så ringde jag och pratade med Minette, sedan med Jacob. Tog en öl och lite nötter i väntan på bordandet av planet. Väl på planet upptäckte jag att jag fått plats näst längst fram i planet, vilket var tacksamt. Jag fixade med kostschemat och det där, inför podden och inför november. Drack lite mer öl, käkade tapas, och kollade FearTWD. 
  • I Frankrike. Katter på gatan. Jazz och uteserveringar! 
  • Kvällen promenad Jacob. Köpte vin drack en öl ute. Svarta pengar och wifi. Sov så Jävla gott. Stället hette Clinchy tavern. Steg: 12.300
Tisdag
  • Vaknade, promenad direkt. Tog till vänster idag. 
  • Alla mysiga små stånd/affärer och människor. Välklädda asiater och rökande fransyskor och män! 
  • 12.10. (14.400steg)Tre rätters på Terasse Chauffe (Chez Ribe). Sniglar och rödvin, kött och choklad. 2 typer av rödvin bordeaux . Bra start! Totalt kostade det 387kr (varav dricks 6€)
  • Butikerna som såg ut som hotell och lägenheter. Sjukt! Jag trodde jag lämnat centrum men hade bara kommit in i ett område med en helt annan budget. 
  • Skit i gpsen jag körde karta från busstationen! 🙌 
  • Älskar elfel tornet 
  • Vitt vin med utsikt 
  • Promenad till Louvren, 
  • Skillnaden mellan Sverige och Frankrike är inte stor. I Frankrike är det bara tydligare vad det är som suger med människor. Vi i Sverige är ju på god väg. 
  • Kunde man givit sig fan på att lovren var stängt på tisdagar 
  • Trädgården innan lovren. Jardin des Tulleri. Alla båtar och lukten i trädgården. Fanatiskt! 
  • 17.30 Aperol Spritz vid lovren. Steg: 25.000st Café palaits royaltyfria
  • Jazz klubben! Hej trummis 
  • Lizard Lounge. Bästa stället jag varit på! Svensk ägare - Emma, en dansk tjej ny på jobbet, 1 kille från Argentina 1 månad, 1 kille.fråm Cypern 10 månader. Drack negroni, öl, laphroaig och åt Sinatra burgare! 368kr 
  • Börjar få kläm på metron och kartan! 
  • Åkte fel. Knullis område. Mörkt...
  • De Lina. 21.45. Chivas regal, Pelforth öl! Varför inte! Fira att jag hamnade rätt!!
  • 22.30 leon de bruxelles. Moules friens. Herr skitstövel till servitris
  • 23.07 killen är proffs klart att han ska ha dricks! Affären öl 
  • Hemma 23.15. Steg: 39.000st 3,4mil 
Onsdag
  • Frukost på La Villa des Abbes. Frukost 2 rätters. Mysigt område! Sitter ute med värmelampor! Såg ett gäng turister komma förbi med hörlurar kopplade till micen av ledaren. Genialiskt! 
  • Sacré-Coeur. Magiskt ställe. Snubben med harpa. Konstnärer. Militärer med VAPEN. Chablis vin. 
  • Porr kvarteret på dagtid! Vilken skillnad!
  • 12.10. Podcast avsnitt! Nu spelar vi in avsnitt 8.
  • Lovren! Ljudguide! Kända verk, och Egypten. Vilket ställe! Vädret blev bra när jag kom ut. 
  • 17.30. Hittat ett grodställe. Öppnande 19.00, såklart. Sveper området och återkommer då! 
  • 17.45. Margherita Saint-Germain hette stället. Sjukt fett! 4 våningar, ute servering i gränden galet! Drack en Margherita Spritz. Wow.
  • 18.20. La Mere a Boire! Nu ska jag testa Pisco Sour! Området omkring St. German är helt magiskt. Som Sacré-Coeur fast finare och större! Gamla stan känslan mötet utomlands- och semesterkänsla! Här fanns det många smala gator och gränder. Vissa av dem hade uteserveringar med en jäkla massa växer så det kändes nästan som en djungel!! 😍jag är kär! 
  • Det är så sjukt mycket mopeder här! 
  • 19.10. Roger la grenouille. Sniglar, grodlår och vitt vin. Stället öppnades år 1930. Godaste jag ätit. Restaurangen, personalen, lokalen, historian, smakerna, tre vita viner. Petit chablis, jeeez vad gott! Froggy wine var helt ok! Borgourgone. Rött och gott! Fick gratis smakprov av pierre d les? Tips på ställen med.live musik! 976kr allt som allt! Värt varje krona. 
  • 20.32. La Tennesse Paris. En svensk som baransvarig. Vad är oddsen? Jazz live. Sångerskan = också svensk!! Haha. Bjuden på första ölen pga att jag var svensk. Flyt. Jazz bandet, jag kan lämna mitt liv för att få leva ett liv som musiker. Jim Beam Rye är galet.gott. Ölen glömt namnet men god. Jag är verkligen helt kär i det här. Detta är den bästa musikaliska upplevelse jag varit med.om. Det här är fan bra. Jag var så nära att gråta hela tiden. Över tiden jag inte lade ned över att kommit dit dem är nu. Över Att de är så bra. Över att jag vill vara där och vara som dem. Proffs. Jag vill hålla i sladden till mikrofonen. Jag vill kolla någon i ögonen och sjunga. Jag vill vara som dem på scen! Byggde om på toan med på tång (fast det var en sax), lås trasigt - nu helt fungerande. Hälsade på artisterna, hej. Jag älskar hela upplägget. Jag gråter för att jag vet att det aldrig kommer kunna fånga ögonblicket i ord, bild eller ljud. Det här är en av de bästa dagarna i mitt liv. Gråter när han ger creed till en mörkhyad kille som skrivit.Bra texter. Varför måste det vara skillnad? Jag älskar stället. Dramatiken på stället. Någon vill sluta någon vill inte. Alltså jaja. Chefen är italienare. Klart ställen är samma sak. Sent nu haha. Jag älskar Paris. 
  • Hemma vid 06.30. Vad hände med tiden? Steg : 20.758st
Torsdag
  • 10.00 Sista dagen. Sovit 3h. Nu ska jag checka ut! 
  • Redigerade podcast och åt anka på Le Deauville. Tog en kopp kaffe innan mat och ett glas rött efter det.  Promenerade runt en stund. Tog en öl och ett glas rött vid en korsning, pratade med Minette i telefon också. Fan vad jag saknat hennes röst. Så härligt att prata med henne! 
  • KÖPTE EN HATT. EN SVART HATT! 
  • Resan till flyget gick bra och jag kunde checka in allt jag ville. Skrev på blogginlägget. Åt en Cesar sallad, tog en öl och kollade lite FearTWD. 
  • Flyget och bussresan hem gick felfritt, kom hem tidigare än planerat
  • Väl hemma hittade jag ett brev som Minette skickat till mig där hon skrev att hon älskade mig. Hon är verkligen den bästa flickvännen man kan ha. Fasen vad jag älskar henne mycket.
  • Innan jag somnade så packade jag upp alla väskor så allt var klart. Sen somnade jag gott. sov 10h och 43min.
Här har ni en bild som föreställer mig, Eiffeltornet samt min nya hatt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar