söndag 30 oktober 2016

Kostschema och Novembers utmaning

Kostschema och Novembers utmaning

Som vi pratade om i avsnitt "8. Paris", så tänkte jag utmana mig själv ordentligt i november när det kommer till kost. Jag vill gå all in ketogenisk diet, periodisk och terapeutisk fasta. Upplägget ser för tillfället ut såhär.


Jag kommer veckovis komma med en uppdatering av hur veckan har gått, både i vår podd, och här på bloggen. Jag tänkte även försöka hålla koll på mina exakta matutgifter. Så vi kan räkna på det också.

Det jag laddat upp idag är nog mer en översiktlig mall. Tänkte utveckla "matvaror" sektionen mer i takt med att tiden går. Jag tänkte att det kanske kan vara intressant att hålla koll på. Har ni frågor eller tycker att jag missat något så maila mig väldigt gärna på "fkillander@icloud.com"!

Har ni missat avsnittet kan ni lyssna på det här! 
Du har har iTunes kan lyssna här: iTunes 
Du som har en iPhone: Podcastappen
Du har en Android eller liknande: Stitcher
Du som har en PC/ Vill lyssna via Webbläsare: Soundcloud

Inför den här veckan (och månaden) ser utlägget mer detaljerat ut såhär:
Idag, söndag 30 okt, äter jag mitt "sista" mål mat mellan 13.00 - 14.00. Alltså, jag börjar inte äta innan 13.00 och äter ingenting efter 14.00. Ingen kaffe, inget juice eller läsk. Endast vatten får intas utanför det "ätfönstret". Detta kommer gälla för resten av november, att jag endast har 1h ätfönster per dag.

Grejen med Vecka 1 (31okt-6nov) är att jag fastar måndagen, alltså hoppar över att äta den dagen. Vilket gör att jag efter dagens mål mat inte kommer äta förens 13.00, 1 nov, Tisdag. Det kommer bli skönt att kickstarta den här månaden (och veckan) på det viset. Jag kommer även att springa en 5km runda imorgon för att verkligen sätta min kropp i ketos i min kropp (läs mer om ketos i detta inlägg) Som ni hört i podden kommer jag gå all-in-ketogenisk-diet, vilket gör att jag inte kommer äta mejeriprodukter eller nötter... tufft med andra ord. Jag ska även på jakt efter ett speciellt smör som är gjort från kor som endast betat naturligt gräs (mer info om det när jag hittar det).
Kaffe kommer jag även helt att utesluta. Av två anledningar. Den första anledningen är att jag märkt att jag sover sämre de dagar som jag dricker kaffe. Den andra anledningen är att det vanliga kaffet man köper på typ ICA, inte innehåller något min kropp behöver. Snarare finns det rätt mycket skadliga ämnen i det där pulvret. Vill man läsa mer om kaffe och varför man inte bör dricka det så ofta kan man surfa in på kostdoktorn. Jag kommer vid tillfällen tillåta mig att dricka koffeinfritt kaffe när jag gör en Rockerproof Coffee om jag skulle känna att jag har ett underskott av fett i min kost.
Mina mått på kroppen kommer jag som sagt föra statistik över också. Måtten är idag: Midja 90cm, Bröst 100cm, Axlar 124cm, Arm 34cm, Lår 56,5cm. Detta kommer jag mäta med en veckas mellanrum fram till månaden är slut. Ska bli intressant att se om det blir några förändringar. Jag är inte ute efter en kroppslig förändring egentligen, snarare är jag ute efter alla de hälsoeffekter som kommer med fastan och en så strikt kost.

Jag är verkligen så jäkla pepp och hoppas att många av er kommer våga hoppa på. Men jag måste bara informera er att det inte är rekommenderat att gå från en dålig kosthållning (hög-kolhydratskost/liknande) direkt in i något så strikt som det här. Då rekommenderar jag att du först går över till en "låg-kolhydrats, måttlig-protein och hög-fetts-kost" först. En LCHF-kost gör det mycket enklare att klara fastan, dessutom är din kropp mer optimerad för det då, samt så kommer du få ut mer av det. Ett steg i taget är alltid bäst, man ska inte chocka kroppen, det är aldrig målet.

Hoppas det inte blev för mycket för er nu. Har ni frågor så kan ni, som sagt, skriva till mig via valfritt socialt medie och fråga. Jag svarar mer än gärna på frågor!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar